Jesteś tutaj:

Codzienne życie- profilaktyka upadków

 

Wskazówki dotyczące codziennego życia dla osób starszych i ich rodzin:

  • ostrożnie się przemieszczać i zmieniać pozycję ciała,
  • dopasować wygodne obuwie- płaskie lub na niewysokim obcasie, na gumowej podeszwie, łatwe w zakładaniu,
  • przy zaburzeniach równowagi koniecznie stosować balkonik, trójnóg lub laskę,
  • koniecznie usunąć w pomieszczeniach progi,
  • usunąć chodniki i dywany,

Czytaj więcej „Codzienne życie- profilaktyka upadków”

UPADEK- pierwszy krok do powikłań

senior men helping at old woman who falled down on floor

Upadek

Upadek to nagła, niezamierzona zmiana pozycji ciała wskutek utraty równowagi, do której dochodzi najczęściej, gdy człowiek chodzi lub wykonuje inne czynności i nagle znajduje się na niżej położonej powierzchni.  W następstwie mogą wystąpić złamania kości lub inne uszkodzenia, takie jak tłuczenia, zwichnięcia, rany. Często upadek jest przyczyną niesprawności ruchowej osoby starszej i powoduje dłuższe unieruchomienie w łóżku. Następstwem czego są liczne powikłania: zakrzepowo- zatorowe, zapalenie płuc, odleżyny, zmiany zanikowe w układzie kostnym, pogorszenie stanu psychicznego. Pacjent staje się zupełnie zależny opieki innych osób, niezbędna jest opieka wysokospecjalistyczna  z uwzględnieniem rehabilitacji, opieki i pielęgnacji długoterminowej. U wielu osób występuje lęk przed następnym upadkiem, który powoduje ograniczenie aktywności, wskutek tego pacjent przypiera postawę bierną, zależną od otoczenia.

Czytaj więcej „UPADEK- pierwszy krok do powikłań”

Istotne składniki diety w profilaktyce osteoporozy- Wapń

Wapń

Wapń to podstawowy budulec zębów i kości- około 99% wapnia (głównie w postaci fosforanów)wchodzi w skład kości i zębów. Wapń jest niezbędny do kształtowania szczytowej masy kostnej. Szczytowa masa kostna to maksymalna masa kości osiągana między 20 a 30 rokiem życia, dlatego spożywani8e odpowiedniej ilości wapnia w diecie w dzieciństwie i młodości jest  niezwykle istotna i stanowi ważny element profilaktyki osteoporozy.

Czytaj więcej „Istotne składniki diety w profilaktyce osteoporozy- Wapń”

Do góry