Nie nadużywaj kofeiny!

Źródłami kofeiny są kawa, herbata (teina) i w mniejszym stopniu kakao, a także liście ostrokrzewu paragwajskiego yerba mate (mateina) i nasiona guarany (guaranina) stosowanych do przyrządzenia herbat i napojów energetyzujących. Kofeinę (kawę) znano już w epoce kamiennej- pełniła rolę stymulującą. Pijemy ją przede wszystkim rano, bo pobudza organizm, zwiększa sprawność myślenia, znosi zmęczenie psychiczne i fizyczne, działa już po 30 minutach.

 Badania wykazują, ze dwie filiżanki kawy dziennie zmniejszają ryzyko przedwczesnej śmierci w wyniku chorób serca, chorób płuc, udaru, infekcji, upadków, ale nie w wyniku chorób nowotworowych. Stosowana w ilościach 100-300 mg dziennie działa pozytywnie na wiele układów funkcjonalnych ludzkiego organizmu.

Negatywne skutki nadmiernego spożycia kawy:

  • osłabia pamięć, zwiększa uczucie niepokoju i lęku, tzw. „zdenerwowanie kofeinowe”
  • ze względu na swoje właściwości pobudzające u większości ludzi utrudnia zasypianie
  • kofeina zaburza równowagę pierwiastków wapnia i magnezu
  • kofeina zwiększa wydalanie wapnia z moczem
  • zwiększa ryzyko osteoporozy i złamań, zależy nie tylko od ilości wypijanych kaw, ale przede wszystkim od ilości wapnia w diecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.