Dieta w osteoporozie – fosfor.

 

 

 

Fosfor uczestniczy w mineralizacji kości, wchodzi w skład wielu enzymów, pomaga w utrzymaniu równowagi kwasowo-zasadowej. Na wchłanianie i uwalnianie fosforu, podobnie jak w przypadku wapnia, mają wpływ parathormon i witamina D.

 


Odpowiedni stosunek wapnia do fosforu w diecie wpływa na gospodarkę wapniowo-fosforanową. U osób dorosłych stosunek wapnia do fosforu powinien wynosić 1:1. Niedobory fosforu zdarzają się niezwykle rzadko, gdyż fosfor powszechnie występuje w żywności (mięso i wędliny, ryby, produkty zbożowe i mleczne) oraz w produktach, do których związki fosforu są dodawane w celach technologicznych (fosforany, polifosforany). Średnie dzienne spożycie fosforu w diecie przekracza z reguły ilości zalecane w normach żywieniowych.
Należy unikać podaży w codziennej diecie produktów wysokoprzetworzonych, charakteryzujących się dodatkiem związków fosforu podczas procesów technologicznych. Zbyt duże ilości fosforu w diecie mogą ograniczać wchłanianie wapnia oraz cynku, magnezu i żelaza.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.