Aktywność fizyczna w osteoporozie

 

 

Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami z powodu epidemii COVID-19 nie możemy jeszcze rozpocząć diagnostyki w ramach projektu „Profilaktyka osteoporozy w makroregionie śląskim” dlatego zachęcamy do profilaktyki poprzez aktywność fizyczną.

 

 

Jest ona elementarną częścią zapobiegania i leczenia osteoporozy. Badania kliniczne dowodzą, że odpowiednio prowadzona aktywność fizyczna zwiększa gęstość kości o 5 – 14%. Najważniejsze i najbezpieczniejsze są ćwiczenia związane z osiowym obciążeniem, wzmacniające mięśnie posturalne, równoważne i koordynacyjne. Poprawiają one znacznie postawę ciała i eliminują ryzyko upadku, a tym samym złamań osteoporotycznych.

Aktywność fizyczna jest zdecydowanie zaraz po terapii farmakologicznej najlepszym sposobem leczenia osteoporozy. Korzyści płynące z systematycznego wykonywania ćwiczeń:

  • Pozytywnie wpływają na samopoczucie
  • Dobrze wpływają na układ oddechowy
  • Poprawiają krążenie
  • Wpływają na pozytywną samoocenę stanu zdrowia
  • Eliminują ryzyko upadku, a tym samym złamań osteoporotycznych.

Od 20 kwietnia można już przebywać na terenach zielonych takich jak lasy, skwery, parki, promenady oraz bulwary. W związku z czym zachęcamy do uprawiania ćwiczeń wytrzymałościowych. Zaliczmy do nich:

  • Marsz z użyciem kijków
  • Spacery
  • Jazda na rowerze
  • Taniec

Poza wymienionymi korzyściami płynącymi z ćwiczeń warto pamiętać, że aktywność fizyczna na świeżym powietrzu wpływa korzystnie na zwiększenie dawki witaminy D, która wytwarzana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych i odgrywa ważną rolę w procesie mineralizacji kości.

Ćwiczmy i jeszcze raz ćwiczmy! Niekoniecznie intensywnie, najważniejsze, że wprowadzimy ruch do naszej codzienności. Pamiętajmy, że aktywność fizyczna nie tylko chroni przed osteoporozą, ale także ją leczy.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.