Aktywność fizyczna w osteoporozie

 

 

Zgodnie z obowiązującymi zaleceniami z powodu epidemii COVID-19 nie możemy jeszcze rozpocząć diagnostyki w ramach projektu „Profilaktyka osteoporozy w makroregionie śląskim” dlatego zachęcamy do profilaktyki poprzez aktywność fizyczną.

 

 

Jest ona elementarną częścią zapobiegania i leczenia osteoporozy. Badania kliniczne dowodzą, że odpowiednio prowadzona aktywność fizyczna zwiększa gęstość kości o 5 – 14%. Najważniejsze i najbezpieczniejsze są ćwiczenia związane z osiowym obciążeniem, wzmacniające mięśnie posturalne, równoważne i koordynacyjne. Poprawiają one znacznie postawę ciała i eliminują ryzyko upadku, a tym samym złamań osteoporotycznych.

Aktywność fizyczna jest zdecydowanie zaraz po terapii farmakologicznej najlepszym sposobem leczenia osteoporozy. Korzyści płynące z systematycznego wykonywania ćwiczeń:

  • Pozytywnie wpływają na samopoczucie
  • Dobrze wpływają na układ oddechowy
  • Poprawiają krążenie
  • Wpływają na pozytywną samoocenę stanu zdrowia
  • Eliminują ryzyko upadku, a tym samym złamań osteoporotycznych.

Od 20 kwietnia można już przebywać na terenach zielonych takich jak lasy, skwery, parki, promenady oraz bulwary. W związku z czym zachęcamy do uprawiania ćwiczeń wytrzymałościowych. Zaliczmy do nich:

  • Marsz z użyciem kijków
  • Spacery
  • Jazda na rowerze
  • Taniec

Poza wymienionymi korzyściami płynącymi z ćwiczeń warto pamiętać, że aktywność fizyczna na świeżym powietrzu wpływa korzystnie na zwiększenie dawki witaminy D, która wytwarzana jest w skórze pod wpływem promieni słonecznych i odgrywa ważną rolę w procesie mineralizacji kości.

Ćwiczmy i jeszcze raz ćwiczmy! Niekoniecznie intensywnie, najważniejsze, że wprowadzimy ruch do naszej codzienności. Pamiętajmy, że aktywność fizyczna nie tylko chroni przed osteoporozą, ale także ją leczy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.